K tomuto tématu bych se rád vyjádřil taky, znám odliv i z jiných shardu. Celkově je to očekávatelné, otázka vždycky zní, jak tenhle odliv snížit.
Podívejte, můžete se hádat o tom, že hráči něco neumí a GM něco nedělají, ale ono je to z obou stran něco.
Hráči se mohou bavit, ale uvědomte si, že jsou omezení 2 faktory:
1 - omezení možnostmi Rp, kdy prostě ten hráč ne vždy může hrát kraviny, navíc hráče nebaví opakovat den co den stejné věci. Podívejte, tahle hra je trošku hra na real....nebo spíše řekněme interaktivní prožití životů, podobné jako Sims atd. Jak vypadá váš všední den, pokud neřešíte starosti, pak spousta z Vás si denně něco zahraje, sem tam přečte. Dojde do práce, postará se o rodinu a den uteče.
Tady máte den sice nacpaný do pár hodin, ale protože to není realný život, ale HRA, tak se chcete bavit. Tzn. snažíte se třeba vyhnout problémům, nebo nechcete se nervovat kvůli něčemu ve hře (kor když nynější situace jaká je v realu není asi jednoduchá pro nás všechny, ale i předtím, kdy bylo vše v pohodě)
Takže je velice omezené, co hrát a jak to hrát ve hře, den co den, kdyby jsme měli poctivě opravdu každý den logovat
2 - omezení hrou. A zde jsme asi u jádra problému. Spousta hráčů si stěžuje, že GM nedělají dost akcí ? - Upřímně já asi částečně taky, ale ano, RT tým nemá dostatečný čas, ale hlavně kapacity. Upřímně, kapacity jsou problém GM týmu, ne zbytku lidí co tu chtějí jen hrát. Takže kde leží tady to omezení..............jednoduché. Nedostatek činností ve hře, při kterých nemusí být přítomné GM
Podívejte se, vy hru máte nastavenou na "určitý počet hráčů" za čásů dávno minulých, když se hrálo určitým způsobem. Ale časy se změnili. Nejste ochotní vytvářet automatické - nebo spíše poloautomatické systémy, kdy by GM nemuseli být přítomní, kdy by nemuseli plnit každé hráčské přání.......a to je chyba zdejšího RT týmu.....kdybych to měl říct tvrdě, přišla by hláška: "Přizpůsob se, nebo vypadni" platí to pro hráče, ale i pro RT tým. Potíž je, že obě strany mají problém se přizpůsobit a já to samozřejmě chápu.
Ale k tomuto druhému bodu prostě základ: udělejte pro hráče zábavu, kterou vy nemusíte kontrolovat. Máte tu rybaření, ale sakra já vám řeknu, jak moc miluju rybařit ve všech hrách...tady nerybařím, protože se to zdá tak naprosto marné a zbytečné. Máte tu sbírání bylin a spoustu alch receptů - přesto nelze volně květiny skoro sbírat, hráči nemohou objevovat jejich zajímavosti a jak z nich něco fakt zajímavého uvařit.
Famfrpál. Částečně nefunkční, kontrolovat sem to parkrat, ještě za profesora Archera, kdy mi vypustil třeba zlatonku, potlouk, zkoušel sem různé sestavy s hráči jako Will a Rose. Famfrpál by šel velice jednoduše upravit, aby byl funkční a hráči si ho mohli užít a nepotřebovali k tomu GM, pouze dohled "jiného hráče" ......nemluvím tu ani o nových scriptech, máte spoustu scriptů, co už ve hře jsou, fungují a nejsou aplikované na daný problém
Atd. je toho hodně, výsledek: Potřebujete vytvořit systémy, které Vám zajistí určitou volnost, aby jste nemuseli hráčům pořád něco vytvářet ručně a na vše dohlížet. Tyhle "poloautomaty" by hráče mohli zabavit na mnoho hodin.
GM nás můžou bavit ale jsou omezení 2 předpoklady:
1 - GM chce aby jste něco hráli, ale vy to ve skutečnosti moc hrát nemůžete, protože jste prostě postavili postavu na určitých principech. Gm nezbývá, než přizpůsobit danou akci každému...........což prostě logicky nejde. Zde nastává problém, že RT tým vytvoří akci, která je natolik obecná, aby se jí mohli účastnit všichni, ale ta obecnost mnohdy dané akci škodí.
Specifická akce na druhou stranu by hráče bavila: třeba ti co splnili bystrozorské zkoušky a jsou bystrozory by mohli lovit nějakého zločince. Udělá se jim na týden prostě nějakou akci, kde využijí to, co se vlastně tu učíme. A takhle se to má s každou skupinou. Ano chápu, může vzniknout nebezpečí, že jiná skupina lidí řekne, jééé já bych se toho chtěl účastnit, to je naprd, nemůžu. Ale i těmto lidem se může stvořit něco jiného.
Opět problém zde nastává u hráču. Hráči prostě se musí smířit s tím, že nelze vytvářet vše a hned. A pokud se dokáží zabavit tím co se děje, je to lepší. Ale musí mít čím se bavit.
2 - GM je omezeno vlastním systémem a zde narážíme na bod 2. předchozího výčtu, na který naráží hráči. I Gm potřebuje pracovní prostředí.
A výsledek bude stejný co jsem psal výš.
Celkový výsledek v podstatě je. Že celý RT tým by si měl sednout a promyslet jak vyjít hráčům vstříc. Je mi jedno co říkáte o tom, že takhle to fungovalo vždycky, nebo že je to ve výsledku lepší....mohu říci: Váš problém, ne můj. Ale já tímhle chci říci, že musíte promyslet kroky a změnit přístup, aby hráči měli za čím jít: ať už mluvíme o relogovací době, systému her, akcích cokoliv. Sedněte si a promyslete to a uvidíte, že to co platilo kdysi neplatí teď a Vy jako RT tým to musíte chtít změnit.
Když změníte pár věcí, vyjdete hráčům vstříc, když Vám to uvolní růce, tím lépe. Hráči zareagují tak, že budou mít o čem mluvit a o tom vlastně celý RP je............o tom sejít se a mluvit o něčem.
Podívejte hra vždycky byla o vyprávění příběhů, celá ultima je tak stavěná, je to hra na hrdiny, ale zároveň s možnostmi interaktivního života. Ale takový život je o tom, že si hráči mají nad čím sednout a o čem povídat. O čem si vyprávět. Jediná věc, která u Vás takhle skoro existuje je denní věštec.
Hele četl jsi včera, co se stalo tam a tam. A druhý odpoví, jo ne, ale hele já tam byl. A takhle se to nestalo.... bla bla bla. Dva hráči si začnou povídat, ale už mají důvod strávit v té hře třeba o hodinu dýl......a za tu hodinu se může přihodit něco, že půjdou něco dělat.
Takhle funguje celá ultima. Dokonce i Bradavice, ať už se snažíte být nebojový a neakční a jde Vám spíše o ten virtualní život a ne "hru na hrdiny".
Takže hráči nepotřebují velké akce, aby se zabavili, ale potřebují mít k dispozici 2 možnosti: První možnost, která jim dovolí trávit nad něčím čas ve hře - práce, koníčky atd. (jak sem už psal, famfrpal, rybaření, chození do práce atd.) a Druhou možnost, která jim umožní vyprávět si o něčem, sdílet vzpomínky mít téma k hovoru.
Není to o tom, že GM budou stát pořád hráčům za zadkem a dělat pro ně první poslední, ale o tom, že RT uzpůsobí systém nynějšímu stavu věcí. Takže směrem k hráčům bych vytkl, že když už něco GM tady udělá, tak občas zbytečně kritizujete - viz vánoce na tropickém ostrově.
Nekritizovat snahu RT týmu něco vytvářet, jinak je to položí. Snažte se účastnit těch akcí i když třeba Vám přijde, že pro tu postavu danou není. Snažte se tam najít něco, co by pro tu Vaší postavu bylo. Ono se něco najít může......ne vždycky, ale může, ale prostě tomu musíte dát šanci. Ne že prohlásite, hele moje postava tohle nedělá: vím že je to hloupé, a není to zrovna pure čisté RP, ale nedá se tvrdohlavě stát na něčem, pak zablokujete sami sebe a nebudete hrát vůbec.
A RT týmu bych vytkl nedostatek myšlení za roh. Já nevím zda máte málo lidí, nemáte scriptaře, všichni jste zaměstnaní, máte rodiny atd.. Bohužel na to se dá říci jedině, že je to Vaše chyba a Vy ten problém musíte řešit - (samozřejmě myslím problemy hry, ne tu rodinu a real, to vám naopak všem přeju, protože nikdy neobětujte real hře, věřte mi, nestojí to za to) - .
Ale řešte to. Nenechávejte to uspat. Ne tak jak občas mi před asi rok nebo dvěma když sem psal někomu RT došla odpověď, nooo ono to nejde, je to nějaké divné, a nebo hůř.....hele tak je to už pořád, nikdo to měnit nebude.
Když se obě strany dokáží takhle přizpůsobit. Možná nebudete mít zde více hráčů. Ale ti co tu máte, budou chtít hrát. Hráči budou mít důvod každý den lognout, protože budou chtít lognout a budou si chtít užívat té hry. Já loguju abych si zahrál, neřešil věci kolem a kolem. Chápu, že jste tu vytvořili skvělou a oslnivou komunitu a ta hra je spíše rodinný podnik, než systém Hráči přijďte si zahrát počítačovou hru. Ale pointa pořád je, že je to hra a logujete proto, aby jste se pobavili, unikli realu a nebo něco dokázali.
A ve hře prostě potřebujete ty možnosti, aby jste tyhle nároky naplnili.
PS: vím že je to dlouhé psaní, ale rád bych dopsal něco, protože když jsem tu psal, přišel zároveň post od profesora Hatfielda:
Co se týče té pomoci: Já vím, že hráči mohou pomoci a taky chtějí pomoci, ale třeba já osobně bych se držel stranou proto, že jsem hráč. Nejsem člen RT, nemám zodpovědnost.
Co z toho teda vyplyne..........když bych chtěl něco udělat podstatného, sám bych se do toho moc nešinul. Když chci poslat návrh, srandu atd.? To je hezké, ale jak dlouho mi to vydrží.......podívejte, já sám Vám mohu navrhnout tisíc a jedno věc, ale vy je nemáte třeba možnost uskutečnit (to nevadí), ale taky nechcete (to už vadí), jak dlouho vydržím tohle, než prostě zklamaný přestanu vymýšlet novinky.
Pokud chce RT pomoc. Tak si prostě řekněte. Chcete abych na něco dohlížel. Máte málo lidí? Potřebujete něco sepsat. Tak prostě řekněte. Já vám do talíře nevidím, ale jako obyčejný hráč, který si chce zahrát a hru si užít Vám do toho ani ten frňák strkat nebudu.
Já vím, je tu spousta akčních lidí, co přispívá, a je to super a já jim fandím.
Ale jestli fakt potřebujete s něčím pomoct, nebo od hráčů něco potřebujete, musíte se ozvat Vy a musíte se ozvat specificky.
Já nemám problém založit 10 postav a hrát epizodní roli ve stylu: Tady to potřebujeme pohlídat, tady se musí roznést to a to. Ale když to nevím, normálně mě to nenapadne. - Je to samozřejmě příklad. Ale myslím že Víte, co tím chci říci